Friday, October 29, 2010

Islamic Success Therapy

Sudah seminggu exam. Kepala masih pening. Mungkin terlalu stress banyak pelajaran yang perlu di ulangkaji, mungkin sebab masalah-masalah yang mendatang, cuaca, entahlah. Kadang-kadang terpaksa tidur jika tak tahan. Alhamdulillah, panggilan daripada ibu dan ayah sedikit melegakan apabila mendengar suara mereka. Kata ayah, mandi mula dari kaki dan makan panadol boleh membantu. Mula-mula tak nampak kesannya. Tetapi setelah beberapa kali cuba (sehingga saya suka mandi sekarang), alhamdulillah saya mula rasa cergas. Inilah nikmatnya Allah ciptakan air..

Sebagai mukaddimahnya, inilah tips yang saya cuba kongsikan untuk sahabat2.Tips yang berguna daripada Imam Syafi’e apabila menuntut ilmu ialah pertama mandi 5 kali sehari (mungkin sebelum solat 5 waktu), memakai wangian dan memakai pakaian dibuat daripada kapas (cotton). Mungkin sebab ini menyenangkan ilmu mudah diserap dalam kepala. InsyaAllah saya pun sendang cuba mengamalkannya. Semoga bermanfaat.

..................................................

Kerap kali kita jadi lemah semangat apabila menuntut ilmu. Saya juga kadang-kadang merasakannya. Ayuh, cuba kita selidik dan cuba cari apakah puncanya kita jadi begitu. Bagi saya, tidak ada jawapan lain yang boleh dijumpai selain rasa MALAS.

Daripada dulu sehingga sekarang memang itulah punca penyakitnya.

Antara akibatnya (saya cuba menyentuh dari perspektif mahasiswa) ialah pelajaran banyak tertinggal, tidak minat pelajari ilmu, kuliah dan kelas banyak tertinggal dan penghujungnya menjadi ketinggalan berbanding pelajar lain.

Saya tidak mahu menceritakan selebihnya tentang rasa malas ini sebab saya rasa kita semua sudah tahu dan merasainya. Tetapi apa yang lebih penting sekarang ialah cara mengatasinya. Kadang-kadang saya sendiri berasa sedih dan risau mengapa bangsa sendiri semacam ketinggalan pada masa kini. Yang lebih merisaukan ialah bangsa Melayu merupakan bangsa yang majoritinya beragama Islam. Semuanya berpunca dari malas.

Persoalannya, apakah Islam tidak mengajar erti rajin? Tidak mengajar erti kejayaan? Tidak mengajar kemajuan?

Tidak perlu kita buka kitab-kitab agama pun kita boleh jumpa. Melalui seruan azan “hayya a’lal falah” yang bermaksud marilah menuju kejayaan telah membuktikan betapa Islam mementingkannya. Jika tidak, masakan kita mendengarnya 5 x 4(azan dan iqamah) kali sehari.

Lihatlah betapa gemilangnya ketika zaman Rasulullah dan para sahabat, zaman para khalifah mentadbir negara dengan penuh alat dan teknologi yang belum pernah dicapai zaman sebelum mereka. Ilmuwan-ilmuwan yang bijak lagi bertakwa menghasilkan kitab-kitab seperti Al-khawarizmi, Ibnu Sina, Al razi dan lain-lain menjadi rujukan sehingga kini. Apakah ini belum cukup bukti Islam tidak mengajar kemajuan?

Untuk menyelesaikan masalah ini perlulah kita kembali kepada punca masalahnya. Tanyakan diri kita “Apakah kita sudah benar-benar Islam?” “Berapa jauhkah kita mengamalkan ajarannya?”. Marilah kita muhasabah kembali dengan harapan kita benar-benar sedar selepas saat ini. Teringat kata-kata mentor saya, Prof Dr Nabishah ketika mana saya gagal exam tahun lepas “sepatutnya kalau kita benar-benar Islam, kita tidak akan gagal.” Masa tu terkejut juga saya. Benar. “Kerana Islam mengajar umatnya bersungguh-sungguh, menepati masa, berdisiplin, jangan lalai dan fokus!”tambahnya lagi.

Benar sekali kata-katanya. Kita tak perlu pandang jauh. Cukuplah kita nilai solat kita. Kerana apa? Kerana solatlah bermulanya didikan perkara-perkara tadi. Jika kita teliti betul-betul antaranya:

1. Sebelum solat, pakaian kita mesti BERSIH.

2. Rukun solat yang pertama ialah niat. Niat kita mestilah kerana ALLAH

3. Ketika masuk waktu solat, kita hendaklah meniggalkan segala kerja duniawi. Ini mengajar kita MENEPATI WAKTU.

4. Ketika solat berjemaah kita diajar BERORGANISASI kerana adanya imam dan makmum wajib mengikut perintah imam.

5. Kemudian lurus dan rapat saf mengajar kita TERATUR.

6. Apabila solat, tidak boleh melanggar perkara yang membatalkan solat. Itu mengajar kita BERDISIPLIN.

7. Solat mestilah khusyuk. Tidak boleh lalai dan mengingati perkara lain. Itu mengajar kita FOKUS dan BERSUNGGUH-SUNGGUH.

Itu baru sedikit. Banyak lagi nilai-nilai lain sebenarnya. Saya nak tanya anda, apakah seseorang yang betul-betul melakukan solat seperti ini boleh berjaya? Tentu boleh jika semua aktiviti seharian dilakukan seperti solatnya. Ini dibuktikan oleh firman Allah s.w.t dalam surah Al-Mukminun ayat 1 dan 2 yang bermaksud:

“Sesungguhnya berjayalah orang-orang Mukmin itu. Iaitu orang yang khusyuk dalam solatnya.”

Jika diteliti tentu sahaja solat boleh menghilangkan rasa malas. Kerana apa, setelah kita berhubung dengan Pencipta kita tentu kita jadi lebih bersemangat. Cukuplah seseorang itu jika dia benar-benar Islam, pasti dia tidak meninggalkan solatnya. Pasti dia solat dengan bersungguh-sungguh. Pasti dia akan berjaya dalam hidupnya. Pasti dia tidak melibatkan dirinya dalam kemungkaran kerana solat itu mencegah mungkar. Oleh itu marilah kita menjadi golongan ini. Bukan sahaja berjaya di dunia malah diakhirat kelak.

Sebagai seorang mahasiswa, tunggu apa lagi? Marilah kita melakukan perubahan dari saat sekarang. Mulakan dengan diri kita. Mulakan dengan perlahan-lahan jika kita rasa payah kemudian istiqamahlah. Niatkan kerana Allah kerana Allah sahaja yang boleh membantu kita.

Buktikan kepada orang bukan Islam yang kita boleh berjaya. Bukan atas nama bangsa, bukan atas nama sesiapa tetapi atas nama seseorang yang bergelar Muslim yang membuktikan ke-ISLAM-annya! Sambutlah seruan Hayya a’lal falah!

p/s: Semoga selepas ni solat kita lebih berkualiti dan seterusnya membuang sifat malas yang sememangnya merupakan kesukaan musuh tradisi kita iaitu syaitan yang benci melihat kita berjaya...(-_-)


4 comments:

Siti Hajar said...

salam...
Rasa bersemangat dan hilang rase malas nak study bila bace entry baru fatih.... teruskn perjuangan kita di medan perubatan...
semoga kita berjaya di dunia dan di akhirat kelak..
syukran jazillan...

alfath said...

wsalam. insyaAllah...peringatkan rakan-rakan kita yg lain.

Anonymous said...

Salam, post saudara islamic success therapy ni betul2 berguna terutama time nak exam ni...rsa lebih semangat utuk study...mohon izin utuk share ye...syukran jazilan.. Selamat maju jaya & semoga Allah berkati usaha saudara...Amin.

alfath said...

insyaAllah..silakan..ilmu milik Allah utk manusia..

Jangan nodai Ramadhanmu…

Alhamdulillah, kita masih diberi peluang untuk meneruskan ibadah dan perjuangan di bulan yang penuh keberkatan ini. Bagaimana dengan puasa k...