Monday, July 27, 2009

Muhasabah: Saat berpisah...

Saat perpisahan itu pasti tiba. Dan tidak ada masa yang sesuai untuk saat itu. Jika datangnya kita tidak minta, maka perginya tidak diduga. Apabila sanggup hidup, mesti sanggup mati. Apabila sanggup datang, mesti sanggup pulang. Kita hanya menghabiskan bilah-bilah hari yang telah ditentukan. Tujuan ke sini untuk diuji…tiba masanya pasti kembali!

Mengapa terlalu enggan untuk berpisah? Nikmat sangatkah dunia ini? Padahal senang dan susah bertukar ganti, suka dan duka datang dan pergi. Tidak ada yang kekal lama, semuanya bersifat sementara. Jika mati tidak memisahkan, kesenangan ini pun akan pergi jua. Kata mereka yang arif tentang kehidupan:
“Manusia lahir bersama tangisan, dicelahi kehidupannya oleh tangisan dan akan dihantar ke pusara oleh tangisan.”

Pernahkah ada kesenangan yang abadi dan hakiki? Tidak ada. Justeru, hiduplah berpada-pada. Hiduplah bagai musafir lalu yang singgah bagaikan dagang di rantau orang. Hatinya tetap merindui kampung halaman. Hiduplah bagai orang yang sedang menyeberangi satu jambatan. Tidak sudi berlama-lama kerana di situ hanya sementara. Kakinya melangkah kencang justeru jiwanya sudah ke seberang.

Hidup mesti sederhana kerana dunia ini sementara. Sederhana itu bukan pada ringgit dan harta tetapi pada jiwa dan rasa. Jangan terlalu gembira, jangan terlalu berdukacita. Tidak ada kesenangan yang tidak diiringi kesukaran dan tidak ada kesukaran yang tidak diiringi kesenangan. Selepas ketawa, pasti menyusul air mata. Selepas nestapa pasti kegembiraan menjelma. Allah memberikan kita terang...untuk bersyukur. Allah berikan kita gelap…untuk bersabar.

Jadilah insan lara yang temannya mujahadah dan taubat. Sentiasalah berusaha menjadi insan yang baik walaupun digamit oleh ghairah kejahatan dan dosa. Jatuh, bangunlah kembali. Jatuh, bangun lagi. Ukirlah seribu taubat walaupun telah berkali-kali ia dimungkiri. Allah tidak akan jemu dengan taubat hamba-Nya selagi kita tidak putus asa kepada-Nya. Tempuhi jalan mujahadah sekalipun langkahmu pernah goyah. Kau tidak akan kalah selagi tidak mengalah.
Luruskan langkah menuju Tuhan dengan tulusnya hati sesama insan. Elakkan hasad, jauhi mengumpat. Jika tidak mampu menambah, jangan mengurang. Jika tidak mampu menjulang, jangan menghalang. Ingat selalu kata hukama:
“Jika tidak mampu menjadi garam yang memasinkan ikan,jangan jadi lalat yang membusukkannnya.”

Jika tidak dapat mengucapkan perkataan yang baik, banyakkan diam. Jika memberi nasihat dirasakan terlalu berat, cukuplah menghulurkan doa dan munajat. Setiap kita mempunyai kelebihan. Kata orang, Tuhan tidak menciptakan manusia bodoh. Tuhan menciptakan manusia dengan kebijaksanaan berbeza. Justeru, carilah apakah “kebijaksanaan” itu kerana itulah saluran kita untuk berbakti.

Ketika rasa takut singgah oleh kebimbangan dijemput maut…katalah pada diri, apabila berdepan dengannya kita akan lupa segala-galanya. Kesayangan yang kita takutkan kehilangannya, kecintaan kita bimbangkan perpisahan dengannya, akan menjadi sedebu apabila berdepan dengan detik itu. Kita akan terlupa akan jalan yang telah jauh kita tinggalkan di belakang kerana memandang jalan yang lebih jauh merenang di hadapan. Ingatlah kata-kata ini:
“In life, what sometimes appears to be the end is really a new beginning.”

Sesunguhnya matu itu bukan satu pengakhiran tetapi satu permulaan kepada satu kehidupan yang lebih sejati dan hakiki. Mati itu hanya proses perpindahan – dari alam dunia ke alam barzakh. Sama seperti kelahiran – proses berpindah dari alam rahim ke alam dunia.

Ya, kalau sanggup datang, mesti sanggup pulang. Hati sewajarnya sentiasa merasa bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah. Bukankah kita bertemu untuk berpisah? Dan berpisah untuk bertemu? Semoga kembara kita di dunia akan tiba bersama di hujung destinasinya…syurga! Amin.


Sumber: Majalah Anis Julai 2009

Friday, July 24, 2009

Panadol untuk hari esok!


Alhamdulillah, pagi ini dapat bangun juga walaupun masih pening-pening lagi. Semalam hampir tak larat nak bangun. Nasib baik rakan-rakan yang prihatin datang menghulurkan bantuan. Kalian memang best. Saya rasa betul-betul terhutang budi dengan mereka. Walau apapun, saya mesti bangun juga hari ini memandangkan peperiksaan mini test medicine society pada hari isnin ini rasanya rugilah kalau terlantar atas katil sahaja. Mesti fight! Bak kata mak, kalau kuat semangat nanti cepat sembuh..

InsyaAllah pada kali ini nak sentuh sikit pasal sakit memandangkan ramai juga kawan-kawan yang demam sekali. Semalam saya terima sms daripada adik yang mengatakan “Alamak, doktor pn sakit?” bengang jugak. Tapi agak tersirat maknanya kalau diamati betul-betul. Dalam perubatan, banyak juga kita belajar mengenai penyakit-penyakit yang banyak. Belajar sampai nak rak tapi akhirnya diri sendiri pun tak dapat nak elakkan kalau penyakit tu datang pada kita.

Terlintas di fikiran, betul juga, walaupun kita ini mempunyai ilmu yang tinggi dalam perubatan pun tetapi apa gunanya kalau hilang nikmat kesihatan? sebab itu Nabi Muhammad s.a.w ada mengingatkan kita tentang dua nikmat yang selalu dilupakan oleh manusia iaitu nikmat kesihatan dan masa lapang. Apabila kita sakit, berbagai perkara kita tidak dapat buat, hilang selera makan, dan sebagainya. Apabila jadi begitu, barulah kita mula mengeluh “kan bagus kalau aku sihat, dapat buat itu, dapat buat ini..” ketika itu, jiwa seolah-olah baru sedar bahawa indahnya nikmat sihat.

Ketika itu, barulah nak merintih, Oh Tuhan, mengapa ini terjadi padaku?... barulah jiwa kita mula nak mengingati Tuhan, mulalah ingat nak beramal. Dapatkah kita yakin bahawa kita akan terus mengingati Tuhan apabila kita kembali sihat nanti? Jika ya, Alhamdulillah. Jika tidak, percayalah bahawa pada ketika itu bukan badan kita yang sakit tetapi yang sakit adalah jiwa kita.

Mengapa jiwa kita boleh sakit? Ingatlah kembali sewaktu kita sihat dulu. Muhasabahlah di mana kekurangan kita, amalan kita, ingatan kita pada Tuhan. Allah memberi kita sakit supaya kita kembali mengingatinya. Ia sebagai ubat kepada sakit kita itu. Samalah jika fizikal kita yang sakit. Oleh kerana badan kita berasal daripada tanah, maka ubatnya pun semuanya dibuat daripada unsur tanah. Ferum, natrium, magnesium dan lain-lain semuanya berasal dari tanah. Tetapi soal hati atau jiwa kita ini soal rohaniah. Jiwa kita perlu kembali kepada asalnya, iaitu kembali kepada Penciptanya iaitu Allah. Hati yang dekat dengan Allah akan tenang dan sihat semula kerana ia telah kembali pada fitrahnya.

Jika hati kita telah sihat, kita akan tetap dalam mengingati Tuhan sama ada kita ini sakit ataupun sihat. Jika kita sihat, kita akan bersyukur, kita akan banyakkan beramal, dan menggunakan nikmat sihat itu sebaik-baiknya. sebaliknya jika kita sakit, kita akan bersabar dan menganggap ianya sebagai tanda kasih sayang Allah kepada kita. Banyak sebab Allah menguji kita dengan kesakitan antaranya sebagai kifarah(bayaran) kepada dosa-dosa yang telah kita buat, Allah tidak mahu kita diseksa dengan azab akhirat yang lebih dahsyat kerana Allah menyayangi kita. Sepatutnya dengan sakit pun kita patut bersyukur.

Memang betul, agak susah untuk mengubat hati kerana sudah semulajadi ubat memang selalunya pahit. Jarang ada yang manis. Namun, untuk kembali sihat, kita kena tempuhinya jua. Apakah ubat hati? Mula-mula cubalah lazimkan diri menghadiri majlis ilmu yang mengingatkan kita pada Allah. Ilmu adalah penerang hati kita. Walaupun berat kaki ni nak melangkah, kuatkanlah diri seperti pesakit yang terpaksa menelan ubat yang pahit. Kemudian mulakanlah amalan-amalan yang boleh merawat hati. Mengingati Allah adalah amalan yang paling utama seperti berzikir, solat dan membaca al-Quran. Janganlah kita meninggalkan solat kita kerana solat sebagai perhunbungan kita dengan Allah. Selain itu, dengan mengingati Allah, segala emosi kita akan kembali tenang. Ini sangat penting semasa kita sihat ataupun ketika kita sedang sakit. Ahli psikologi ada mengatakan emosi mempunyai pengaruh dalam menghasilkan antibodi dalam badan untuk melawan penyakit. Pesakit yang lebih kuat semangat mempunyai peluang sihat yang lebih cerah berbanding pesakit yang kurang semangat. Sebab itu doktor yang baik bukan sahaja dapat merawat fizikal manusia malah juga boleh merawat hati manusia.

Oleh itu, marilah sama-sama kita keluarkan ‘antibodi’ itu. Lawanlah penyakit hati seperti malas, risau dan sebagainya. Apakah ‘antibodi’ hati itu? Itu lah yang dinamakan iman kita. Apabila iman kita kuat, maka kita akan hadapi semua ujian dengan hati yang mengingati Allah s.w.t. Apabila iman kita sihat, hati kita sihat, kita tidak perlu risau terhadap apapun penyakit yang akan datang pada diri kita kerana pada waktu kita sudah pun menjadi doktor kepada diri kita sendiri!

Wednesday, July 22, 2009

Ber’nas’ yang tidak bernas


Artikel ini mengingatkan saya pada sambutan maulidurrasul yang lepas. Seperti biasa, kolej kami menganjurkan ceramah dan menjemput seorang ustaz utnuk menyampaikannya. Saya seorang ahli yang terlibat dalam mengendalikan majlis tersebut.

Pada permulaan ceramah, saya sempat memasang lagu nasyid selawat yang agak biasa dipasang dalam televisyen dan radio. Kemudian sesi ceramah dimulakan. Suasana agak riuh sedikit apabila ustaz tersebut membuat pernyataan bahawa selawat beramai-ramai adalah satu bid’ah. Kemudian, kebetulan selepas sesi ceramah akan diadakan selawat beramai-ramai menyebabkan ustaz itu melarang kami melaksanakannya. Saya cuma terdiam dan berbagai-bagai persoalan bangkit dalam hati. Saya tidaklah begitu mahir dalam soal bid’ah dan sunnah ini.

Tetapi persoalan yang dibawa oleh penceramah akan menyebabkan kekeliruan pada orang ramai tentang amalan selawat sama ada dibenarkan atau tidak. Saya tidaklah menentang persoalan tersebut tetapi masakan persoalan ini rasanya tidak sesuai dibawa ketika sambutan ini.

Hati saya penuh dengan persoalan. Kenapa tidak boleh berselawat? Adakah ianya perkara yang buruk? Apabila saya terbaca artikel ini, barulah saya jumpa jawapannya. InsyaAllah, semoga dengan perkongsian kali ni lebih memantapkan pemahaman kita dalam agama yang tercinta ini. Allahuakbar!
.......................................................................

Sebaik imam memberi salam, seorang lelaki gempal terus keluar daripada saf sembahyang dengan melangkah bahu para jemaah yang lain. Agak sedikit kasar kelihatannya. Ramai yang kurang senang dengan perlakuan itu. Ada pula yang mencemik dan mengerutkan muka.
Ketika makan di kantin selepas sembahyang, kebetulan lelaki gempal berkumis nipis itu duduk di sebelah saya.

“Mana nas yang awak semua doa ramai-ramai selepas sembahyang ni?” katanya tiba-tiba.
“Sudah maklum”
“Awak taqlid buta. Amal tanpa nas yang sahih adalah bid’ah. Setiap yang bid’ah sesat. Yang sesat terjun ke Neraka.”

Saya cuba tenang.
“Apa yang Rasul tak buat, kenapa awak buat?” asaknya lagi.
Saya diam. Nasi yang ada dalam mulut saya kunyah perlahan-lahan. Setelah menelannya saya bertanya, “Mana pula nas yang tidak membolehkan doa ramai-ramai selepas sembahyang?”
Dia diam. Tapi kemudiannya menjawab, “Tentulah ada…err…err..”
“Nampaknya kita lebih kurang sama. Sama-sama taqlid buta,” pintas saya cepat.
“Amalan bid’ah macam tulah yang buat Islam ketinggalan. Islam berpecah-belah,” joloknya lagi.
“Mengapa awak tergesa-gesa keluar tadi?” saya mengelak.
“Tidak mahu terlibat dengan bid’ah.”

“Baiklah, bagaimana pula sikap awak yang melangkah bahu dan peha orang lain tadi, ada nasnya?”
Sekali lagi dia mencemik.

“Kekasaran tadi telah mengganggu orang lain dan boleh menimbulkan prasangka. Itu benih perpecahan. Itu bukan amalan Rasulullah. Apa salahnya awak tunggu seketika dengan niat nak menghormati orang lain.”

“Tidak ada penghormatan pada pembawa bid’ah,” katanya.
“Kalaupun doa beramai-ramai satu bid’ah…bid’ah memecah-belahkan persaudaraan lebih besar daripada itu.”

“Apa nas awak?”
“Ukhuwah itu wajib. Berdoa selepas sembahyang sama ada secara sendirian atau beramai-ramai adalah sunat hukumnya. Apa salahnya kita mengalah tentang yang sunat demi memelihara yang wajib?”

Matanya bersinar-sinar. Tiba-tiba tangannya menghentak meja.
“Saya tanya mana nas?”
“Mana nas awak hentak-hentak meja depan ramai ni. Kan malu begini…Tenanglah.”
“Aah, saya anti bid’ah. Doa ramai-ramai, qunut, Sayidina dan tah apa-apa lagi…semua bid’ah. Mana hadis sahih mereka?”

“Masalah itu dah lama diselesaikan oleh imam mazhab yang lebih alim dan taqwa daripada kita. Kita sekarang berdepan dengan masalah kita sendiri.”
“Masalah apa?”
Masalah ramai orang tak sembahyang. Kita bergaduh soal ranting, ketika soal pokok nak tumbang…Berbahas soal qunut, sedangkan masih ramai orang yang tak sembahyang Subuh…
“Qunut bid’ah. Awak mesti tinggalkannya,” desaknya lagi.

“Saya rela tinggalkan qunut bila sembahyang berjemaah dengan awak nanti,” kata saya.
“Ei, macam mana tu, kejap tinggal kejap buat. Awak ni saya rasa kaki qunut ni..”
“Apa salahnya saya korbankan qunut demi menghormati awak. Bukankah Imam Syafie bila bersembahyang di masjid yang ada di dalamnya maqam Imam Abu Hanifah, dia meninggalkan qunut..”

“Mengapa?”
“Sebab Imam Syafie menghormati Imam Abu Hanifah yang telah wafat… semasa hidupnya Imam Abu Hanifah tidak mengamalkan qunut.”
Dia melopong.

“Ulama-ulama dahulu mementingkan persaudaraan daripada soal ranting. Sekalipun berbeza pandangan, mereka tetap hormat-menghormati. Itu di antara yang hidup dengan yang mati, apatah lagi sesama hidup…lebih-lebih lagi.”
“Tapi saya bencikan bid’ah.”
“Skop bid’ah luas. Jangan dalam hal-hal peribadatan sahaja.”
“Maksud awak?”
“Bid’ah juga terjadi dalam bidang ekonomi, pendidikan, sosial dan lain-lain. Itu lebih merbahaya!”

“Bid’ah di bidang ekonomi?”
“Ya, bila ekonomi mengamalkan riba, penindasan, penzaliman, monopoli dan kerakusan. Itu lebih bahaya daripada qunut dan doa ramai-ramai…”
“Betul ke ni?”

“Bukankah Rasulullah tidak buat begitu. Bila Rasulullah tak buat, kita buat…Bid’ahlah namanya tu.”
“Itu hal dunia. Kita cakap tentang hal-hal ibadat. Ini hal Akhirat.” Katanya.
“Memisahkan antara dunia dengan Akhirat pun bid’ah. Itu tidak pernah dibuat oleh Rasulullah. Dunia itu sabdanya, adalah tanaman Akhirat…tidak boleh pisahkan.”
“Saya tak faham…”

“Riba itu haram, jika dibuat berdosa. Dosa dibuat didunia, balasannya di Akhirat…Sebaliknya berniaga itu halal, pahalanya dibalas di Akhirat. Itu dunia, itu jugalah Akhirat.”
“Saya keliru,” akuinya terus-terang.

“Tiidak mengapalah. Tapi saya ingin bertanya, pada pandangan awak, mana lebih merosakkan…qunut yang awak akatakan bid’ah itukah atau pengamalan riba?”
Dia diam.

“Awak nak cari nas ke?”
Dia diam.

“Al Quran jelas mengharamkan riba. Dalam Hadis begitu juga. Nas haramnya riba lebih mudah dicari daripada nas bid’ahnya qunut dan doa beramai-ramai. Cuba-cubalah cari.”
“Awak mesti faham saya bertekak soal nas ni kerana nak mempertahankan Hadis. Dah ada puak yang berani mempersoalkan kesahihhan Hadis!”

“Pada saya, bertekak soal nas inilah yang menyebabkan timbul golongan yang mempertikaikan Hadis. Sikit bid’ah, sikit Hadis dhaif. Akhirnya orang ‘frust’. Kata mereka, ah kalau begitu…lebih baik ambil Quran ‘direct’, susah-susah nak ambil Hadis kenapa? Nanti terkena Hadis dhaif, nanti dituduh bid’ah…”

“Apa awak cakap ni?”

“Ya, kerana pertengkaran tak habis-habisan tentang qunut, lupa kita memikirkan bagaimana nak ajak orang lain bersembahyang. Dan mereka itu pun tak ghairah mencontohi kita. Kata mereka, ah…orang sembahyang pun bergaduh, baik jadi macam kami yag sembahyang.”
“Berhentilah berbahas tentang nas. Kita ada nas, orang lain pun ada nas. Yang penting amalkanlah Islam dengan nas masing-masing. Tidak bernas kalau kita terus berbahas…nanti semakin berleluasalah amalan-amalann yang tidak ber’nas’ langsung!”

sumber: Ustaz Pahrol Muhamad Juoi