Saturday, January 31, 2009

Antara minat dan tanggungjawab



“Kenapa kita kena belajar semua ni?”

Akhirnya dia meluahkan. Memang sejak kebelakangan ni dia jadi ‘pendiam’ sedikit ketika dalam kuliah. Kalau dah jadi lain ni, mesti ada masalah. Gerenti punya! Walaupun soalan dia kali ini macam biasa-biasa sahaja, saya tidak boleh main-main. Memandangkan dia seorang hafiz dan ilmu agamanya lagi tinggi daripada saya, perlulah saya memikir betul-betul sebelum menjawabnya. Kalau tidak mudah saja dibidas.

“kenapa kita perlu ingat semua ‘benda’ ni?”nota kuliah biologi yang dipegangnya nampak ‘bersih’ tetapi buku rujukannya banyak dihias coretan-coretan kecil disetiap helaian yang ada. Oh, begitu rupanya cara dia belajar. Ketika itu kami berdua baru sahaja selesai kuliah biologi pada pukul 10 pagi. Sementara menunggu kuliah Kimia pada pukul 11, kami sempat membuat ulangkaji di perpustakaan yang ketika itu di’imarahkan’ oleh pelajar-pelajar lain. Mungkin final exam dah hampir. Pelajar yang jarang ke perpustakaan pun ada juga termasuk saya.

“kenapa? Tak minat?” akhirnya saya menjawab.
“bukan, tapi ana keliru..bende ni semua macam tiada kaitan dengan hidup kita..”
“kan biologi tu..mestilah ada kaitan,”. Jawapan saya membuatkan dia tersenyum sedikit. Mungkin bukan jawapannya..

“habis tu macamana?”

“bukan, ana tengok apa yang kita belajar ni macam mengarut jer..DNA lah, translation la, mutation lah, betul ke apa yang kita belajar ni?”

Sah. Memang dia tak minat la tu. Persoalannya itu memang normal bagi saya. Kadang-kadang ia juga pernah timbul dalam hati saya. Tapi mungkin kerana minat, saya meneruskan.

“ana tak tahulah, tapi buktikan dah ada, lihatlah berapa ramai doktor, pakar genetik, ahli bioteknologi yang sekarang ni dapat membantu kehidupan kita. Cuba anta lihat makanan yang dijual sekarang, semuanya berkualiti dan sedap. Semua tu hasil daripada ilmu yang kita belajar tadi.”saya cuba menjelaskan. Dia kelihatan agak muram sedikit selepas itu.


“tapi ana kelirulah..” lama dia terdiam, akhirnya dia menjawab. “memang ana susah nak kaitkan dengan kehidupan kita. Kalau macam fikah ke, hadis ke, semua tu ana belajar boleh dikaitkan dengan Tuhan, dengan kehidupan. Kalau macam biologi ni, kimia, lagi-lagi matematik, ana susah nak aplikasikan pun dalam hidup ana. Ana tak nampak pun kepentingan dia. Tu yang ana jadi kurang minat tu”

Memang, dia merupakan pelajar maahad tahfiz. Tentunya dia kurang didedahkan dengan ilmu sains sebaliknya banyak ditekankan ilmu-ilmu agama. Saya terdiam agak lama. Persoalan perlukan penyelesaian. Saya perlu menjawabnya. Perlu fikir dahulu, jangan menjawab membuta tuli.

“ Hmm..cubalah belajar kerana tanggungjawab,”

“macamana tu?”

“Yalah, anta kan tak minat dengan semua tu. Tapi anta terpaksa belajar juga. Biarpun susah, anta ada matlamat anta sendiri untuk kehidupan akan datang. Firstly, niatkanlah belajar kerana Allah. Walaupun kita tak minat, tak suka dengan ilmu tu tapi anta kena tahu bahawa semua tu hakikatnya datang dari Allah. Lihatlah sel manusia, Allah yang ciptakan semua tu. Semuanya memainkan fungsi untuk tubuh badan kita. Jika kita kenal ciptaanNya, maka kita akan kenal Pencipta-nya! Tu kan dah menjadi tanggungjawab kita, betul tak? ”

Dia mengangguk. Tanda faham agaknya.

“Kemudian, tanggungjawab kepada keluarga. Anta kena ingat semua ni akan berguna masa kita kerja nanti. Nanti apa yang kita bagi makan, tempat tinggal, nafkah untuk keluarga kita semuanya datang dari hasil kerja anta. Kalau anta tak menguasai semua ni, tak mungkin anta dapat kerja yang bagus, pendapatan yang cukup, tempat tinggal yang selesa untuk keluarga anta pada masa akan datang. Tu pun menjadi tanggungjawab juga kan?”

Dia mengangguk lagi. Tapi kali ni dia bersuara.
“Ok, ana faham. Lagipun semua ni ilmu..kita hidup ni kena menuntut ilmu. Hadis Nabi menyuruh kita menuntut ilmu dari buaian sehingga ke liang lahad. Betul?” Nadanya kembali bersemangat. Itulah sikap yang paling saya suka sepanjang saya berkawan dengannya. Kata-katanya sungguh tegas dan sesiapa yang mendengarnya mesti dapat merasakan aura ‘semangat’ dia tu. Kalau dia memberi tazkirah di masjid, pasti ada yang ter’kena’ termasuklah saya.

“Cuba anta lihat mak anta.” saya cuba alternatif lain.
“kenapa?”

“cuba bayangkan dia meyara kehidupan anta selama 19 tahun! Berapa banyak duit yang dia habiskan, tenaga yang yang dia gunakan selama 19 tahun tu? Kalau anta jadi dia macamana? Mesti tak laratkan. Mesti tak minat punya. Tapi apa yang membuatkan dia jadi begitu tabah sampai ke hari ini? Haa…itulah kerana tanggungjawab. Dia memainnkan peranan dia sebagai seorang ibu. Kalaulah dia buat kerana minat, minatnya tidak akan bertahan lama. Bayangkanlah kerenah anak-anak yang macam-macam. Bila anak-anak dah besar, lagilah..”

“cukup, cukup, ana dah faham. Ana rasa ana dah dapat dah jawapan dia!” Kata-katanya membuatkan saya tersenyum. Senyuman puas. Walaupun saya tak pasti betul ke saya dah beri jawapan yang betul tetapi saya harapkan dia faham kata-kata saya.


“Apa jawapannya?” saya cuba memastikan. Dia tersenyum kemudian kembali membelek notanya. Rahsia agaknya. Geram. Mesti dia nak kenakan saya.

Perbualan kami berakhir apabila jam menunjukkan hampir pukul 11. Saya lihat dia begitu semangat sekali belajar didalam kuliah. Alhamdulillah, berkat usahanya, dia berjaya meneruskan pengajiannya dalam bidang perubatan di Mesir. Kini sudah masuk 2 tahun. Saya amat merindui detik-detik kenangan dengannya. Semoga bila dia kembali, bukan sahaja menjadi doktor yang merawat manusia tetapi juga boleh merawat jiwa manusia. Insya-Allah. Agak-agaknya itulah ‘jawapan’nya!

Wednesday, January 28, 2009

Pengumuman!!

Assalamualaikum w.b.t
InsyaAllah akan diadakan 1 program yang bermanfaat. Semoga semua org boleh join yer. Sesiapa yang ingin mendapatkan kefahaman tentang cinta menurut islam boleh la sama2 turun mengimarahkan skali program ni.

Butiran-butiran program:

Ceramah Bicara Hati

Anjuran Badar

13 Februari 2009

DSG KTSN

Penceramah oleh Ustaz Pahrol Mohamad Juoi

Pakaian adalah sopan dan menutup aurat




Sunday, January 18, 2009

Alhamdulillah...selesai!

Bismillahirrahmaanirrahim..

Ya Allah, tiada yang mudah melainkan Engkau menjadikan sesuatu itu Mudah..
Oleh itu Kau permudahkanlah urusan kami ini. Mudah-mudahan dengan usaha ini akan  mendapat keampunan dan rahmat daripada-Mu!

Majlis Perasmian Forum sbg Upacara Pembukaan Program Untukmu Palestin
10 Januari 2009
7.45-11.30 malam
Stadium Titiwangsa, jalan temerloh
Ahli panel:
Dr Zainurrashid bin Zainuddin
Nadzri bin Musman
Muslim bin Abu Umar
Tajuk:
Nakbah 60 Tahun Derita palestin

Pengarah Forum
Alhamdulillah, ana ingat lg waktu menerima tugasan ini. Seakan tidak percaya ianya dah selesai..walaupun banyak rintangan yg datang tanpa diundang tetapi alhamdulillah dengan berkat kesabaran dan kecekalan ahli2 organisasinya, akhirnya berjalan dengan lancar.Kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program ini mahupun secara langsung atau tidak, ana ucapkan ribuan terima kasih especially, abang2 n kakak2 yg turut sama turun utk tolong kitorg. Tak lupa juga pada abang Ro yg byk support kitaorg!!Syukran Jazilan..Moga2 dengan usaha yang sedikit ini akan memeberikan pengajaran dan kesedaran kepada kita tentang betapa pentingnya kita mengambilberat terhadap isu Palestin yang mana bukan shj oleh orang islam tetapi seluruh manusia selagi dia mempunyai hati haruslah memperjuangkan isu ini. Takbir!!


Walaupun cuaca tak beberapa baik tetapi alhamdulillah dapat memenuhi stadium. Yang hadir bukan sahaja pelajar UKM, tetapi pelajar UM, UIA, UPM dan lain2 turut mghantar wakil..terima kasih kerana turut menjayakan program ini.




Upacara perasmian oleh Dato' Dr Mohamad bin Abdul Razak, Pemangku Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, UKM


Detik2 terakhir hari sebelum program. Thanx abg GG ngan abg Fahmi sbb turun skali tolong kitorang. Bergambar seketika bagi menghilangkn stress anda...Malam tu kitorg semua tidur lewat. Berjihad!!


Dalam proses menyiapkan banner..ana takde time ni, terpaksa balik umah ada hal family. salah satu usaha memupuk kerjasama n menguatkan ukhuwah.


Barisan Ahli panel yang mantap dengan hujah2 mereka. Semua persoalan dapat dijawab dengan baik. syukran jazilan atas ilmu yg diberi..dari kiri: En.Mohamad Dhany graduan dari UIA, Dr Zainurrashid dari Aman Palestin, Ustaz Mejar Nadzri dari KAGAT ATM, Abu Muslim merupakan rakyat Palestin dari UIA

Antara persoalan yg kami timbulkan dalam forum kali ini antaranya:
Pusingan pertama:
1.Dr.Zainurrashid: Bolehkah tuan menjelaskan dengan serba ringkas mengenai negara Palestin itu sendiri dan apakah yang sebenarnya berlaku di sana?

2.Ustaz Mejar Nadzri: Mengapakah negara Palestin masih diselubungi isu hak kemanusiaan yang masih belum selesai dari dahulu hingga sekarang? Apakah sebenarnya yang berlaku 60 tahun yang lalu?

3.Saudara Muslim: Why the Palestinian still failed to overcome their unity problems among them?

Pusingan kedua:

1. Dr.Zainurrashid: Apakah sumbangan yang harus kita berikan untuk membantu perjuangan umat Islam Palestin? Cukupkah dengan doa dan rasa simpati sahaja?

2. Ustaz Mejar Nadzri: Mengapa Allah izinkan rejim Zionis terus-terusan menindas umat Islam Palestin? Kenapakah rintihan, doa dan harapan mereka tidak didengar dan dikabulkan Allah, padahal Allah itu Maha Mendengar dan Maha Mengasihani?

3. Saudara Muslim: What lesson can we, as a Muslim, learned from what had happened to your country?


 


Malam terakhir meeting. Post mortem malam tu kitorg flashback balik ape masalah2 yg berlaku dari awal program sampai abes program. Semua exco kene criter balik masalah yg berlaku dan cadangan penambahbaikan utk masa akan datang. Alhamdulillah, segala salah faham dapat diselesaikan juga malam tu. Diakhiri dengan doa rabithah, surah Al-Asr dan tasbih kafarah..


Yang baik tu semua datang dari Allah, dan yang buruk tu datang dari kelemahan ana sendiri dalam mengendalikan majlis ini. Semoga usaha yang sikit ni dapat meraih keampunan dan mendapat keredhaan Allah s.w.t
InsyaAllah, marilah sama2 kita memperjuangkan palestin kerana isu ini ialah isu akidah oleh kita sebagai umat islam. Boycottlah barang2 Israel. Buatlah apa yang kita mampu. semua usaha tu akan dinilai Allah di akhirat kelak. Tunjukkan yang kita ni mempedulikan nasib saudara-saudara kita disana. teruskanlah Mujahadah wahai umat Islam sekalian. Allahuakbar!!!


"Akan sentiasa wujud sekumpulan dari umatku yang terus menegakkan kebenaran dan tegas mendepani musuh. Tidak memudaratkan perjuangan mereka walau dipinggirkan dan dirintangi kesusahan ujian (Ilahi) sehinggalah datang ketentuan Allah. Mereka akan tetap sedemikian.
Sahabat bertanya "dimanakah mereka sedemikian itu?" baginda menjawab "Mereka berada di Baitul Maqdis dan di kawasan sekitarnya".

Dilema Melayu:Kurang Fikir Kurang Zikir


MEROMBAK MONOPOLI
KEBENARAN BERPAKSIKAN PUAK DAN
KUMPULAN. SAMA ADA YANG BERJENAMA
AGAMA MAHUPUN BANGSA



Kekuatan Fikir dan Zikir
Sekiranya kedua-dua kekuatan ini berjaya dimiliki, Melayu-Islam bukan sahaja akan mampu mempertahankan diri dalam era neoklonialisme, bahkan berpotensi memimpin negara-negara Islam menjadi negara yang aman makmur dan mendapat keredhaan Allah. Untuk memiliki dua kekuatan itu (fikir dan zikir), bangsa Melayu-Islam mesti menjadi MUKMIN PROFESIONAL (istilah yang mungkin masih baru)-yakni mereka yang profesional justeru mempunyai kemahiran dan keterampilan yang tinggi dalam membangunkan kehidupan dengan cekap dan berkesan. Dan mereka Mukmin kerana memiliki sifat-sifat baik seperti intergriti, jujur, amanah dan lain-lain sifat mahmudah.

Di tangan golongan inilah diharapkan terbinanya sebuah negara yang aman makmur dan mendapat keampunan Ilahi. dengan sifat profesional mereka berjaya membina kemakmuran di dunia. Manakala dengan sifat mukmin mereka berjaya membina keamanan dan layak mendapat keampunan Allah dan syurga di akhirat.



Isi Kandungan.

Bab 1. Dilema Melayu-Islam
Bab 2. Perjuangan Islam atau Melayu ?
Bab 3. Mengapa Melayu-Islam belum cemerlang?
Bab 4. Melayu yang mati akar
Bab 5. Bukan sekasar REVOLUSI mental
Bab 6. Perjuangan nafas yang panjang
Bab 7. Daulatkan AGAMA, martabatkan BANGSA
Bab 8. Melayu ganti Arab pimpin ISLAM
Bab 9. Mempolitikkan ISLAM atau mengislamkan POLITIK ?
Bab 10. Mebina kematangan berpolitik orang melayu
Bab 11. Sikap taasub halang perpaduan
Bab 12. Berpolitik sebagai satu IBADAH
Bab 13. Negara ISLAM tanpa HUDUD ?
Bab 14. Wakil rakyat yang tak bersama rakyat
Bab 15. Antara pemimpin terpilih dengan pemimpin dipilih
Bab 16. Muhasabah buat UMNO
Bab 17. Mem‘bumi’kan Islam Hadhari
Bab 18. Menegur kerajaan dari dalam
Bab 19. Merakyatkan golongan korporat
Bab 20. Salah faham terhadap ISLAM
Bab 21. Akibat kelemahan penyampaian ISLAM
Bab 22. Ramai MUALIM dan sedikit MURABBI
Bab 23. Bertauhid tapi masih melakukan kemungkaran
Bab 24. Mengapa pendidikan agama tidak berkesan
Bab 25. Bukan masalah fatwa
Bab 26. Kenapa jenayah gagal ditangani
Bab 27. Bandar Islam KOTA BHARU
Bab 28. Orang melayu suka baca picisan
Bab 29. Bahan lucah bunuh jati diri remaja melayu
Bab 30. Program realiti menjana ilusi
Bab 31. Bila Al-Quran menjadi saksi
Bab 32. Professional “ISLAMIK” militan
Bab 33. Barat taasub serang ISLAM
Bab 34. Amerika: kekuatan tanpa keadilan
Bab 35. Salam terakhir daripada Saddam
Bab 36. Strategi oranv lemah
Bab 37. Pengajaran dari ujian
Bab 38. Revolusi jiwa alaf baru
Bab 39. Hakikat perjuangan ISLAM sebenar

JIKA BENAR, TERIMALAH..SEBALIKNYA JIKA SALAH..TOLAKLAH..JIKA BENAR IA BOLEH MEMBETULKAN 'KESALAHAN' KITA. JIKA SALAH AKAN MENAMBAH TINGKAT 'KEBENARAN' KITA. INSYA-ALLAH...