Sunday, January 18, 2009

Alhamdulillah...selesai!

Bismillahirrahmaanirrahim..

Ya Allah, tiada yang mudah melainkan Engkau menjadikan sesuatu itu Mudah..
Oleh itu Kau permudahkanlah urusan kami ini. Mudah-mudahan dengan usaha ini akan  mendapat keampunan dan rahmat daripada-Mu!

Majlis Perasmian Forum sbg Upacara Pembukaan Program Untukmu Palestin
10 Januari 2009
7.45-11.30 malam
Stadium Titiwangsa, jalan temerloh
Ahli panel:
Dr Zainurrashid bin Zainuddin
Nadzri bin Musman
Muslim bin Abu Umar
Tajuk:
Nakbah 60 Tahun Derita palestin

Pengarah Forum
Alhamdulillah, ana ingat lg waktu menerima tugasan ini. Seakan tidak percaya ianya dah selesai..walaupun banyak rintangan yg datang tanpa diundang tetapi alhamdulillah dengan berkat kesabaran dan kecekalan ahli2 organisasinya, akhirnya berjalan dengan lancar.Kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program ini mahupun secara langsung atau tidak, ana ucapkan ribuan terima kasih especially, abang2 n kakak2 yg turut sama turun utk tolong kitorg. Tak lupa juga pada abang Ro yg byk support kitaorg!!Syukran Jazilan..Moga2 dengan usaha yang sedikit ini akan memeberikan pengajaran dan kesedaran kepada kita tentang betapa pentingnya kita mengambilberat terhadap isu Palestin yang mana bukan shj oleh orang islam tetapi seluruh manusia selagi dia mempunyai hati haruslah memperjuangkan isu ini. Takbir!!


Walaupun cuaca tak beberapa baik tetapi alhamdulillah dapat memenuhi stadium. Yang hadir bukan sahaja pelajar UKM, tetapi pelajar UM, UIA, UPM dan lain2 turut mghantar wakil..terima kasih kerana turut menjayakan program ini.




Upacara perasmian oleh Dato' Dr Mohamad bin Abdul Razak, Pemangku Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, UKM


Detik2 terakhir hari sebelum program. Thanx abg GG ngan abg Fahmi sbb turun skali tolong kitorang. Bergambar seketika bagi menghilangkn stress anda...Malam tu kitorg semua tidur lewat. Berjihad!!


Dalam proses menyiapkan banner..ana takde time ni, terpaksa balik umah ada hal family. salah satu usaha memupuk kerjasama n menguatkan ukhuwah.


Barisan Ahli panel yang mantap dengan hujah2 mereka. Semua persoalan dapat dijawab dengan baik. syukran jazilan atas ilmu yg diberi..dari kiri: En.Mohamad Dhany graduan dari UIA, Dr Zainurrashid dari Aman Palestin, Ustaz Mejar Nadzri dari KAGAT ATM, Abu Muslim merupakan rakyat Palestin dari UIA

Antara persoalan yg kami timbulkan dalam forum kali ini antaranya:
Pusingan pertama:
1.Dr.Zainurrashid: Bolehkah tuan menjelaskan dengan serba ringkas mengenai negara Palestin itu sendiri dan apakah yang sebenarnya berlaku di sana?

2.Ustaz Mejar Nadzri: Mengapakah negara Palestin masih diselubungi isu hak kemanusiaan yang masih belum selesai dari dahulu hingga sekarang? Apakah sebenarnya yang berlaku 60 tahun yang lalu?

3.Saudara Muslim: Why the Palestinian still failed to overcome their unity problems among them?

Pusingan kedua:

1. Dr.Zainurrashid: Apakah sumbangan yang harus kita berikan untuk membantu perjuangan umat Islam Palestin? Cukupkah dengan doa dan rasa simpati sahaja?

2. Ustaz Mejar Nadzri: Mengapa Allah izinkan rejim Zionis terus-terusan menindas umat Islam Palestin? Kenapakah rintihan, doa dan harapan mereka tidak didengar dan dikabulkan Allah, padahal Allah itu Maha Mendengar dan Maha Mengasihani?

3. Saudara Muslim: What lesson can we, as a Muslim, learned from what had happened to your country?


 


Malam terakhir meeting. Post mortem malam tu kitorg flashback balik ape masalah2 yg berlaku dari awal program sampai abes program. Semua exco kene criter balik masalah yg berlaku dan cadangan penambahbaikan utk masa akan datang. Alhamdulillah, segala salah faham dapat diselesaikan juga malam tu. Diakhiri dengan doa rabithah, surah Al-Asr dan tasbih kafarah..


Yang baik tu semua datang dari Allah, dan yang buruk tu datang dari kelemahan ana sendiri dalam mengendalikan majlis ini. Semoga usaha yang sikit ni dapat meraih keampunan dan mendapat keredhaan Allah s.w.t
InsyaAllah, marilah sama2 kita memperjuangkan palestin kerana isu ini ialah isu akidah oleh kita sebagai umat islam. Boycottlah barang2 Israel. Buatlah apa yang kita mampu. semua usaha tu akan dinilai Allah di akhirat kelak. Tunjukkan yang kita ni mempedulikan nasib saudara-saudara kita disana. teruskanlah Mujahadah wahai umat Islam sekalian. Allahuakbar!!!


"Akan sentiasa wujud sekumpulan dari umatku yang terus menegakkan kebenaran dan tegas mendepani musuh. Tidak memudaratkan perjuangan mereka walau dipinggirkan dan dirintangi kesusahan ujian (Ilahi) sehinggalah datang ketentuan Allah. Mereka akan tetap sedemikian.
Sahabat bertanya "dimanakah mereka sedemikian itu?" baginda menjawab "Mereka berada di Baitul Maqdis dan di kawasan sekitarnya".

1 comment:

duha said...

Alhamdulillah..moga2 smgt Palestin ni takkan luntur dlam diri kita..bkn sekadar membara mengikut musim tertentu je..insyaAllah

Jangan nodai Ramadhanmu…

Alhamdulillah, kita masih diberi peluang untuk meneruskan ibadah dan perjuangan di bulan yang penuh keberkatan ini. Bagaimana dengan puasa k...