Wednesday, January 6, 2010

Viva Palestina!

Salam warahmatullah..selawat dan salam ke atas nabi Junjungan Muhammad s.a.w dan para sahabat dan keluarganya. Ya Allah, Engkau kurniakanlah keatas para syuhada’ yang memperjuangkan membela Islam dan yang sanggup mengorbankan jiwa, harta, masa, dan tenaga semata-mata untuk menegakkan agama-Mu. Ya Allah, Kau berikanlah kemuliaan kepada mereka dan tempatkanlah mereka di syurga Firdaus-Mu.

Apakah tragedi yang telah berlaku di negara saudara se-Islam kita di Palestin?

1. Bangunan kediaman diruntuhkan oleh serangan tentera udara

2. Pelarian terdiri daripada kanak-kanak dan ahli keluarganya mencari perlindungan

3. Tidak mendapat bekalan keperluan seperti makanan, air, perubatan disebabkan sekatan.

4. Sekolah dibom menyebabkan sistem pendidikan terjejas.

5. Rakyat dibom mati sehingga mayatnya tertimbus dalam tanah.

6. Banyak mangsa-mangsa bom tidak mendapat bantuan perubatan.

Sengaja ana listkan supaya senang kita nak renung kembali berapa banyak kesenangan yg kita nikmati daripada dahulu sehingga tahun 2010 ini. Kalau diikutkan masih banyak lagi tetapi itupun sudah cukup untuk dijadikan renungan. Jika kita nak bandingkan, kita telah memperoleh banyak kesenangan dan adakalanya kita masih rasa tak cukup dan tidak pernah bersyukur dengan apa yang kita kecapi saat ini. Bayangkan jika perkara ini terjadi kepada negara kita, kepada siapa kita nak mohon simpati?

Lagi satu, sehingga kini penduduk Gaza Palestin telah ditindas dengan berbagai bentuk serangan orang Yahudi tetapi kebanyakan umat Islam seolah-olah tidak membantu dan tidak mempedulikannya. Justeru itu, ayuhlah kita sama-sama bangun untuk menghulurkan bantuan sedikit sebanyak kepada mereka.

Soalnya bagaimana?

1. Doakan lah kesejahteraan umat Islam disana. Doakan kejayaan mereka dalam perjuangan. Doakan kehancuran dan kekalahan pihak zionis Yahudi. Doakanlah mereka setiap kali selepas solat.

2. Hulurkanlah bantuan kepada mereka sama ada dalam bentuk wang, bekalan makanan, pakaian, bantuan perubatan dan sebagainya untuk mengurangkan bebanan yang mereka alami.

3. Follow-up berita-berita tentang negara saudara kita sama ada di Pelestin, Chechnya, Iraq, Selatan Thai dan sebagainya di akhbar atau internet untuk meningkatkan pengetahuan dan kepedulian kita.

4. Jika kita ada blog, tulislah dan sebarkanlah berita-berita kekejaman Yahudi kepada sahabat-sahabat kita. Sama ada melalui email, Facebook dan sebagainya.

5. Boikot. Tentang ini kebanyakan umat Islam dah hampir lupa barang-barang yang menyumbang kepada kewangan Yahudi. Produk2 Yahudi sebenarnya telah menyumbang bermilion-milion dollar kepada mereka dan duit itu digunakan untuk perbelanjaan kertenteraan mereka. Ayuh, boikotlah wahai sahabat-sahabatku..

Ana tau mungkin sesetengah barang dah biasa kita beli tetapi cubalah tinggalkan lah sikit2. Tetapi barang yang perlu kita tinggalkan terus ialah Coca-cola, McDonald, StarBuck Coffee dan Colgate sebab produk ini lah yang paling banyak menyumbangkan keuntungan mereka kepada Yahudi. (tanggalkanlah sticker McD kat kereta tu kalau boleh..(-_-)

Buat lah alternative kepada barang-barang tersebut contohnya Radix Cola, Ubat gigi Mukmin, jika teringin beli ayam goreng, belilah MyFC ke, RFC ke, Ayamas ke. (pasni KFC pun xleh dah nmpaknye..)

Senarai Barang2 boikot

6. Sebarkan risalah mengenai berita-berita terbaru dan pemboikotan atas barangan mereka. Tampal poster boikot..Allahuakbar!!

7. Jika mampu, buatlah program memperingati penderitaan saudarakita seperti Untukmu Palestin sekali setahun supaya dapat membangkitkan kesedaran masyarakat.

8. Jika kita mampu lagi, joinlah konvoi bantuan kemanusiaan di sana.

Ayuh!, Jadilah pemuda-pemudi yang peka zaman! Pedulilah dengan permasalahan yang mendera umat kita sendiri! Siapa lagi yang perlu bertanggungjawab ke atas umatnya sendiri melainkan generasi muda? Takbir!!

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?(Yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui,"

As-Saff : 10-11

No comments: