Monday, August 8, 2011

Seriuslah untuk Islam

“Apakah Tuhan berbincang dengan ibubapaku sewaktu memutuskan aku akan lahir ke dunia?” detak hati Saiydina Ali dalam perjalanan pulang menemui ibubapanya. Sebelumnya dia telah bertemu Rasulullah SAW dan ketika itu baginda telah mengajaknya memeluk agama Islam. Kerana umurnya baru 10 tahun, Saiyidina Ali meminta izin Rasulullah SAW untuk pulang dulu buat berbincang dengan ibubapanya. Tapi di pertengahan jalan, ia berfikir dan terus berfikir. Seriusnya bukan main. Akhirnya dia tiba pada satu kesimpulan: beriman tanpa izin ibubapanya. Alasannya mudah, Allah menjadikannya tanpa berunding dengan ibubapanya. Jadi apa perlunya berunding dengan ibubapanya untuk beriman kepada Allah?

Usamah bin Ziad dilantik menjadi general Perang sewaktu berumur lapan belas tahun. Sultan Muhammad Al Fateh naik menggantikan ayahnya, Sultan Murad, sewaktu berumur 14 tahun. Dan ramai lagi para sahabat Rasulullah SAW telah dibariskan ke medan perang ketika berumur belasan tahun. Hingga sejarah memaparkan, ada diantara mereka yang cuba menjungkit kakinya agar kelihatan tinggi, dewasa dan layak dipilih ke medan perang.

Inilah remaja-remaja Salafussoleh, remaja yang sedari mudanya sudah memikul tugas-tugas yang besar dan serius. Walaupun masih muda tetapi fikiran mereka sudah ‘tua’, tindakan mereka sudah matang. Islam adalah agama yang serius – serius untuk diyakini, serius untuk dihayati, serius untuk diamalkan dan serius untuk diperjuangkan.

Anda bagaimana?

Adakah anda seorang yang serius? Apakah anda memikirkan nasib anda di akhirat? Apakah anda memikirkan soal kepimpinan dunia yang lintang pukang ini? Apakah anda seorang yang sedang melibatkan diri dalam satu tugas yang serius?

Jika ya, anda adalah pewaris generasi Salafussoleh yang bakal menempa sejarah. Jika tidak….ya bicara ini bukan untuk anda. Maaf.

p/s: tetiba terjumpa artikel nie kat satu majalah lama. rasa terkedu bila membacanya..

1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)