Sunday, March 7, 2010

All for Islam!!


Artikel ini ditujukan khas buat mereka yg mencintai Islam dan yang ingin menegakkan kalimah Lailaha Illallah di atas muka bumi ini. (hanya sebagai reflection..) Dah lama siap artikel ni tapi fikir banyak kali untuk terbitkannya. Akhirnya, terbit jugak atas niat menyuarakan pendapat. Jika anda yang membaca merasakan ianya tidak sesuai, minta beritahu.
.................................................................................

Hati ini meronta lagi. Seperti meminta-minta.

“Selamatkanlah sahabat-sahabatmu, yang lalai, yang leka, yang jauh, dari Tuhannya. Kau sayangi mereka bukan? Kau mahu bersama mereka disyurga nanti bukan? Jadi, mengapa perlu bertangguh? Buatlah sesuatu! Tidak mengapa ianya tidak sebesar mana, tidak segempak mana, tidak semahal mana, tetapi yang penting, kau buat sesuatu!!”

Begitulah katanya ketika ini. Membuatkan aku terasa ingin bergerak saat ini juga. Bukannya aku tidak mampu, bukkannya aku tidak layak, bukannya soal masa dan lain-lain. Takkan nak tunggu sampai malaikat maut menjemput? Bertangguh itu pasti melahirkan penyesalan pada akhirnya.

Sahabat, aku mahu kita bersama-sama menegakkan Islam ini. Kita tidak boleh keseorangan. Kita bukanlah sekuat nabi Nuh yang berdakwah bersendirian kepada kaumnya. Iman kita bukanlah setegar nabi Musa yang mampu membidas kata-kata firaun itu. Namun, satu sahaja yang aku pasti kita inginkan iaitu kita mahu juga tegakkannya walaupun kita ini tidak sekuat mana. Percayalah, jika usaha kita yang sekecil ini pasti Allah akan menilai usaha kita dan pasti menolong kita. Tidak mengapa jika Islam belum tertegak di saat ini, tapi yakinlah ia pasti akan kembali gemilang pada suatu hari nanti.

Sejarah pasti berulang.
Hari-hari aku mendengar titipan semangat kegemilangan tamadun islam dahulu daripada mulutmu. Aku percaya pasti hatimu lebih semangat dari itu. Aku percaya impian dari setiap kita adalah sama. Marilah kita sama-sama mencapainya. Sejarah kegemilangan itu tidak akan pernah tenggelam selagi jiwa kita masih mengimpikannya. Jadi, untuk itu kita mesti lakukan sesuatu..

Zaman kini sudah banyak kejahilannya. Walaupun kita sedar, apa yang kita telah buat? Aku risau, kita boleh terlibat sama tanpa kita sedari. Perangkap syaitan itu sangat halus. Jalan-jalan syaitan itu tidak nampak. Kalau kita jatuh, kita merasainya tidak apa. Aku risau jika kita tidak merasainya. Sahabat, untuk itu, aku sangat berharap kita saling mengingati agar kita semua dapat perbaiki diri. Semoga dengan usaha seperti itu akan menjadikan kita lebih kuat untuk menempuh ujianNya.

Kita adalah sama.

Aku berasa sangat pelik jika kita masih menilai taraf, harta, nama diantara kita sedangkan Islam itu pada penganutnya sama. Bukankah inilah yang diajar oleh Rasulullah s.a.w supaya tidak membeza-bezakan antara kita? ayuh, janganlah terlalu menilai seseorang itu pada luarannya, aku takut kita akan tergolong dalam golongan yang sombong. Dan yang paling aku takut, kita sendiri tidak menyedarinya. Janganlah rasa dirimu itu hina, janganlah rasa dirimu itu mulia kerana engkau tidak berhak menilai dirimu. Allah lah yang lebih berhak. Bukankah kita solat dalam saf yang sama? Dengan imam yang sama? Dan juga kiblat yg sama? Oleh itu, sentiasalah baiki diri dan usaha untuk tingkatkan amalan mu agar Allah mengangkatmu bersama orang-orang yag bertaqwa di sisi-Nya.

Sahabat, marilah sama-sama kita perbaiki diri ini. Betulkah kita ini masih yakin dengan ajarannya? Adakah kita masih yakin dengan balasannya? Kiamat, neraka, syurga, pahala, dosa kita percayakah? Bukan aku mahu menuduhmu tidak percaya, tetapi percaya itu dibenarkan oleh tindakan. Jika kita percaya syurga itu ada, kenapa kita tidak beramal seperti ahli syurga? Jika kita yakin dosa itu ada, mengapa kita seolah-olah tidak rasa bersalah melakukannya?

Sahabat,

Mahukah engkau lihat satu hari nanti dunia ini sudah tidak ada lagi kedamaian dan kesatuan? Mahukah engkau lihat dunia ini berperangan antara satu sama lain disebabkan rakusnya manusia mengejar dunia? Bukankah kau katakan kau cintakan kedamaian? Bukankah kau katakan Islam itu agama yg damai? Aku sangat takut apabila satu hari nanti kejahilan semakin biasa, kemaksiatan menjadi tegar, kezaliman berleluasa dan aku sangat takut kita sudah tidak mampu lakukan apa-apa waktu itu.

Aku yakin dalam hati kita masih ada keyakinan tentang ajaran Islam. Lantaran Islam itu mulia, tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya. Tegakkanlah Islam yang ada dalam diri kita. Bukan hanya setakat dapat A dalam subjek Pendidikan Islam malah kita dapat A dalam mengamalkannya. Sejarah telah membuktikan bahawa keagungan tamadun Islam yang dahulunya hebat dan gagah, akhirnya tersungkur lantaran ada antara penganutnya yang tidak mengamalkan sepenuhnya ajaran Islam.

Kesimpulannya, kita sangat memerlukan Islam ini. Walhal Islam tidak memerlukan kita. Islam menyuruh kita bersatu. Ukhuwah dan cinta antara sahabat-sahabat Rasulullah menunjukkan bukti gemilangnya Islam dahulu. Bila bersepadu, maka takutlah musuh. Ketaqwaan mereka kepada Allah dan Rasulullah lah yang membuatkan mereka tidak pernah putus asa apalagi mengeluh dalam meneruskan usaha dakwah kekasih Allah yg tercinta. Kita katakan kita cinta tetapi apa yang kita sudah lakukan untuk membuktikan kecintaan itu? We must do something for the ummah. Sometimes silent is not an option. Kita mengetahui apa kelemahan kita. Kita juga mengetahui apa kekuatan kita. Setiap kita perlu tahu apa peranan yang kita pegang masing-masing. Tidak perlu sibuk dengan hal yang lain. Cukuplah kita focus dengan peranan kita. Dengan itu kita pasti akan saling melengkapi. Apa yang perlu kita lakukan sekarang? Lakukanlah sesuatu! Semoga dengan sesuatu yang kita buat hari ini dapat menyumbang kepada Islam pada hari esok. All for Islam!

“Dan orang-orang yang beriman serta mengerjakan kebajikan, Kami tidak akan membebani seseorang melainkan menurut kesanggupannya. Mereka itulah penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya,”

Al-A’raf : 42

Seindah sedamai pantai melambai gemalai
begitulah hati merindu kasih yang padu
bagaikan pepasir basah di simbah lautan
begitulah perjuangan ini
biar basah dengan iman dan ukhwah

kita ingin segalanya indah
sebersih pasir pantai memutih
seindah dan secerah pawana
berseri ukhwah dipupuk kasih

kita ingin segala terlerai
dengki dan dendam kesumat musnah
biar keikhlasan berbicara
di dada hati luas saujana

Seindah sedamai pantai melambai gemalai
begitulah hati merindu kasih yang padu
bagaikan pepasir basah di simbah lautan
begitulah perjuangan ini
biar basah dengan iman dan ukhwah

4 comments:

dRmusleh said...

assalamualaikum....
tertarik dengan post kali...
benar kte nta...
generasi kita terlalu mendambakan Islam, terlalu pigin Islam kembali gemilang...tapi habuk pun tarak...masing-masing seolah-olah berjuang atas dasar prinsip dan kepentingan sendiri...jom syeikh kita mulakan perjuangan sekadar apa yg kita MAMPU..insyaAllah

alfath said...

waalaikumsalam..
kalo camtu nnti kte bincang ngan munir ape tindakan selanjutnya..
hidup ni selama2nya bjuang syeikh..
selagi syurga tu kita tak dapat, selagi tu la kte kne bjuang non-stop. kte buat je apa yg mampu. yg penting kte lakukan sesuatu..insyaAllah..thanx atas komen

Unknown said...

cm ni smgt yang kita nak. gogogo..

alfath said...

haha...takkan bg 'gogogo' je.?? jomla buat sesuatu..

Jangan nodai Ramadhanmu…

Alhamdulillah, kita masih diberi peluang untuk meneruskan ibadah dan perjuangan di bulan yang penuh keberkatan ini. Bagaimana dengan puasa k...