Wednesday, April 13, 2011

KYBMGYB

Kali ini suka saya nak kongsikan pengisian khutbah pada hari jumaat yang lepas. Seluruh masjid di seluruh negeri Selangor menggunakan tajuk yang sama. Cuma apa yang special kali ini ialah khatib ialah ahli majlis negeri Selangor yang datang sendiri memberi khutbah. Sungguh bertenaga sekali walaupun umurnya saya kira-kira 50 lebih. Setiap saat kata-kata beliau lontarkan penuh dengan bait-bait yang mampu menaikkan semangat setiap jemaah yang mendengarnya.

Alhamdulillah, saya kira khutbah jumaat semenjak akhir ini semakin segar tak kiralah dari segi isi, khatib, ataupun penyampaiannya melalui multimedia. Segenap jemaah yang mendengar kelihatan khusyuk dan saya lihat tidak ramai yang melelapkan mata. Tajuk khutbah pada kali ini ialah KYBMGYB-KELUARGA YANG BAIK MELAHIRKAN GENERASI YANG BAIK. Semoga beroleh manfaat~

Pada permulaan khutbah khatib melahirkan rasa bimbang dan risau terhadap apa yang sedang dialami oleh masyarakat masa kini. Walaupun maju dan canggih dari segi pembangunan tetapi masih mundur dalam aspek kekeluargaan. Kajian daripada JAIS menunjukkan daripada 64, 000 perkahwinan, sebanyak 35% bercerai pada 1-5 tahun usia perkahwinan mereka. Kemudian ia menunjukkan kadar terbanyak di dunia! Kemudian khatib menunjukkan kerisauan dengan masalah sosial anak muda seperti keruntuhan akhlak, pergaulan bebas, merokok, zina, buang anak dan macam2 lagi.

Mimbar jumaat menerangkan masalah ini berpunca daripada asasnya iaitu institusi kekeluargaan. Kerana pendidikan awal anak bermula dari rumah. Rata-rata masyarakat muslim kini mengabaikan pendidikan Islam di awal pendidikan anak-anak mereka. Ini kerana untuk membentuk peribadi muslim yang baik pada anak-anak bermula sejak mereka kecil lagi.

Khatib menegaskan bahawa pentingnya mencari pasangan yang baik dan asas perkahwinan mestilah dibina dengan asas-asas Islam. Niat untuk melahirkan rumah tangga yang sempurna mesti dimulai sejak awal perkahwinan lagi. Mereka mesti berniat untuk melahirkan zuriat keturunan yang soleh dan solehah. Bukan kerana hawa nafsu.

Sabda nabi ““Dinikahi perempuan itu kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya, maka pilihlah dari kalangan mereka yang beragama, nescaya akan selamat”. Melalui hadis ini mereka memilih pasangan menepati syarat ini untuk mencapai tujuan ini. Ibu bapa pula tidak sepatutnya menerima sahaja lamaran untuk meminang anak mereka tanpa menyelidiki latar belakang agama dan akhlak bakal menantunya.

Asas keluarga yang baik mesti mempunyai ketua keluarga yang baik dan beragama. Kerana dengan itu dia akan mendidik seisi keluarganya dengan bertepatan dengan syariat dan nilai-nilai Islam. Suami atau bapa mestilah menunjukkan contoh yang baik kepada isteri dan anak-anaknya. Bagaimana dia boleh mendidik anak menjadi baik sedangkan dia jahil dan tidak berpengetahuan tentang ilmu menjadi suami yang baik? Bagaimana dia bisa mendidik isterinya jika dia kurang arif tentang ilmu mendidik isteri? Khatib menzahirkan rasa kecewa dan risau terhadap masyarakat kini yang tidak berminat menghadiri satu kursus sekalipun tentang ilmu fiqh kekeluargaan yang dianjurkan oleh masjid termasuklah yang dah kahwin, ataupun yang merancang untuk berkahwin. Kebanyakannya dihadiri oleh ajk masjid dan warga emas sahaja.

“Wahai orang-orang yang beriman!, peliharalah diri kamu dan

keluarga kamu daripada api neraka, yang bahan-bahan bakarannya ialah

manusia dan batu (berhala). Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikatmalaikat

yang keras kasar (layanannya). Mereka tidak menderhaka kepada

Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan mereka

pula tetap melakukan segala yang diperintahkan”.

Dalam firman Allah surah At-Tahrim ayat 6 diatas jelas Allah menyuruh kita memelihara diri dan keluarga supaya menjauhi dari azab api neraka dengan menuruti ajaran Islam. Suami mesti tegas dalam mendidik anak dan isteri dalam mematuhi syariat Islam dan menjauhkan perkara-perkara yang membawa kemungkaran.

Sebagai seorang ketua keluarga mesti memerhatikan tingkah laku dan mengambil tahu hal anak-anak. Dengan siapa mereka berkawan, bergaul, ke mana, dan lain-lain. Ketua keluarga juga mesti memastikan setiap ahli keluarga menunaikan solat berjemaah kerana dengan itu kasih sayang dan silaturrahim akan terjalin. Ambillah masa seketika selepas solat berjemaah untuk member tazkirah kepada anak-anak akan tarbiyah islam. Kebanyakan anak-anak sibuk melayani rakan-rakan mereka di Facebook dan lain-lain sehingga kurang masa untuk bersama keluarga.

Anak adalah amanah yang dikurniakan oleh Allah. Penting untuk ibu bapa mencari rezeki dan pendidikan yang baik untuk anak-anak mereka. Tidak ada gunanya jika harta yang banyak tetapi datangnya dari sumber yang haram. Tidakkah mereka kasihan jika api neraka akan membakar setiap daging mereka yang tumbuh dari sumber yang haram. Jika mereka bersungguh-sungguh mencari sumber yang halal, insyaAllah anak-anak akan menjadi soleh dan mudah mendengar cakap.

Akhir kata, khatib mengajak semua jemaah supaya menghayati ajaran Islam sepenuhnya untuk mmbina rumah tangga yang sakinah dan bahagia. Suami yang baik dijadikan untuk isteri yang baik, akan melahirkan pula anak-anak yang soleh dan solehah. Kefahaman Islam yang jitu, kecintaan kepada Allah dan Rasul serta kesungguhan melaksanakan tuntutan Islam dalam kehidupan merupakan benteng yang paling kukuh untuk menghadapi cabaran kehidupan manusia pada hari ini. Moga-moga kita tergolong dalam golongan hamba-Nya yang bertaqwa. Amin..

"Wahai Tuhan kami!, anugerahkanlah kepada kami isteri dan

zuriat keturunan kami sebagai penenang hati kami dan jadikanlah kami

pemimpin ikutan bagi orang yang bertaqwa”.

3 comments:

NURUL said...

Islamic Early Childhood Education sgt2 perlu diterapkan dlm diri setiap kanak-kanak. Kerana setiap perkara atau peristiwa yang terjadi semasa kanak-kanak itu berumur 5-6 tahun, akan memberi kesan yang sangat besar di dalam kehidupan mereka pada masa hadapan... (renung2kan)

alfath said...

betul2..kne contohi mcmana rasulullah didik anaknya..ibu bapa perlu jadi contoh..kne mula perubahan sejak dari awal lagi..

Ummu Khalijah said...

hai fatih...ehem2. baguslah kalau dah sedaq dan faham awal2. mudah nak aplikasikan =)

Jangan nodai Ramadhanmu…

Alhamdulillah, kita masih diberi peluang untuk meneruskan ibadah dan perjuangan di bulan yang penuh keberkatan ini. Bagaimana dengan puasa k...